Niedziela, 17 października 2021

Analiza łańcucha wartości

7 października 2021

Co to jest łańcuch wartości?

Jeśli szukasz użytecznego sposobu na skuteczną analizę swojego biznesu, analiza łańcucha wartości jest metodą, którą powinieneś zastosować. Łańcuch wartości pokazuje każdy proces i każdą czynność związaną z produktem lub usługą. Działania te faktycznie rozpoczynają się od zainicjowania pomysłu na produkt do sprzedaży pierwszemu klientowi.

Podczas gdy łańcuch wartości nakreśla te działania, takie jak burza mózgów pomysłu, projektowanie, planowanie i produkcja, analiza łańcucha wartości pokazuje wizualny aspekt tych procesów. Mówiąc prościej, łańcuch wartości dotyczy każdego działania, interakcji i decyzji podejmowanych przez firmę. W tym miejscu warto zauważyć, że nie każdy krok w łańcuchu wartości i jego analiza ma wpływ na firmę. Niektóre z tych działań dodają wartość (czy to finansową czy materialną), ale z drugiej strony, niektóre nie są tak wartościowe i postępowe jak inne.

Różnica między tymi działaniami wyjdzie na jaw dzięki analizie łańcucha wartości. Badając produkt na każdym etapie, od początku do końca, wybierzesz najbardziej efektywne i kluczowe kroki dla swojej firmy. Ponadto, będziesz eliminować lub zmieniać działania, które są w pewnym sensie "nieistotne". Te "nieistotne" działania wyjdą na powierzchnię dzięki analizie łańcucha wartości i pokażą, że nie dodają one żadnej wartości do Twojej firmy. I to właśnie stąd pochodzi "wartość" łańcucha wartości.

Znaczenie i korzyści płynące z łańcucha wartości

Poza identyfikacją działań, które oferują więcej niż inne, można również zbadać, co rynek docelowy ceni bardziej. Możesz jasno określić, co rynek ceni, aby dostosować swoją działalność w celu uzyskania przewagi nad konkurencją. Przykładem dla tej sytuacji może być coś takiego:

Powiedzmy, że ty (lub twoja firma) zainwestowałeś dużą sumę swojego budżetu w projekt produktu. Ale analiza łańcucha wartości pokazała, że nie wystarczająco dużo osób kupiło produkt, aby przyniósł on zysk dla firmy. To wskazuje, że budżet procesu projektowania w łańcuchu wartości firmy powinien zostać zmniejszony. Taka korekta może doprowadzić do poprawy budżetowania, zmniejszenia kosztów i zwiększenia zysków.

Celem łańcucha wartości jest usunięcie elementów marnotrawnych i ulepszenie tych wartościowych. Strategia ta nie tylko pomoże lepiej zorganizować wewnętrzne funkcjonowanie firmy, ale również czynniki zewnętrzne, które mogą mieć wpływ na działalność. Łącząc liderów każdego etapu, można stworzyć lepszy i ulepszony produkt. Twoja analiza łańcucha wartości może pomóc w ustanowieniu bardziej efektywnego połączenia między szefami różnych działów. Dlatego też, poprawiając poszczególne produkty, można również zwiększyć sprzedaż i zyski całej firmy.

Różnica pomiędzy łańcuchem dostaw a łańcuchem wartości

Mimo, że obie koncepcje wykorzystują te same funkcje i podejmują podobne działania, ich podstawowa strategia jest inna. Łańcuch wartości może być uważany za demonstrację wzajemnie powiązanych działań firmy. Analiza łańcucha wartości pokazuje żądania klientów, dlatego "linia wartości" może być śledzona od klienta do producenta. Łańcuch dostaw jest jednak jego dokładnym przeciwieństwem.

Łańcuch dostaw zajmuje się spełnianiem wymagań produktu w celu osiągnięcia satysfakcji klienta. Koncentruje się na zarządzaniu operacjami. Dodatkowo, poza celem łańcucha wartości, jakim jest "dodanie wartości do produktu", jego celem jest osiągnięcie udanego transportu. Rozwój produktu, procesy operacyjne i dystrybucja są kluczowymi etapami łańcucha dostaw.

Oznacza to, że linia procesu może być prześledzona od początkowego dostawcy materiału do klienta, który chce być zadowolony z produktu.

Co to jest analiza łańcucha wartości?

Twórca koncepcji

Michael Eugene Porter, urodzony w 1947 roku, jest amerykańskim naukowcem i badaczem. Poza koncepcją łańcucha wartości ma na swoim koncie liczne teorie z zakresu ekonomii.

Koncepcja łańcucha wartości została wprowadzona w książce Portera z 1985 roku zatytułowanej Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Jak widać po tytule książki, Porter i koncepcja łańcucha wartości w ogóle koncentrowała się na "przewadze konkurencyjnej wobec konkurentów na rynku". Stwierdza on również w książce, że "nie jest możliwe pełne zrozumienie i realizacja firmy jako całości, a jedynie poprzez analizę wielu działań".

Komponenty łańcucha wartości Portera

Porter wskazuje, że jego koncepcja łańcucha wartości i jego późniejsza analiza może być podzielona na pięć podstawowych działań. Podobnie jak w przypadku głównego celu łańcucha wartości, kluczem do tych działań podstawowych jest przewaga konkurencyjna. Pomagają one zwiększyć wartość produktu, która może wykraczać daleko poza jego koszt. A co się dzieje, gdy wartość przewyższa koszt produkcji? Firma osiąga większe zyski. Dlatego właśnie działania podstawowe Portera są coraz bardziej i ponadczasowo istotne dla przedsiębiorstw. Szczegółowe definicje, objaśnienia i funkcje działań podstawowych można znaleźć poniżej:

Jakie są podstawowe działania łańcucha wartości?

Logistyka przychodząca

Pierwszym z podstawowych działań jest logistyka przychodząca. Zajmuje się ona dostarczaniem i przechowywaniem surowców, które są wysyłane od dostawców. Wszystkie zasoby i surowce, które pochodzą od producenta są przechowywane i trzymane w magazynach firmy. Logistyka jest wykorzystywana w tych operacjach, ale również logistyka przychodząca jest wykorzystywana do kontaktów z dostawcami, jak również. Oznacza to, że relacje i satysfakcja finansowa producentów są brane pod uwagę w tym kroku.

Operacje

Drugim działaniem jest działalność operacyjna. Ten krok obejmuje przyjmowanie dostarczonych surowców i przekształcanie ich w gotowy produkt. W ten sposób, co wejście dostępne wyjście. Operacje składają się z produkcji, dodawanie etykiet, branding i pakowania produktu. Jest to ostatni etap produkcji, ponieważ produkt końcowy jest już gotowy.

Logistyka wychodząca

Trzecim etapem jest logistyka wychodząca. Teraz, gdy wyprodukowałeś produkt, musisz wysłać go na niezbędne rynki i do klientów. Logistyka wychodząca obejmuje każdy etap od fabryki do klienta. Obejmują one magazynowanie i zarządzanie systemami dystrybucji, jak również same dostawy.

Marketing i sprzedaż

Czwartym etapem jest dział marketingu i sprzedaży . Wykorzystując skuteczne strategie marketingowe, można skutecznie sprzedać produkt na rynku docelowym. Dzięki reklamie możesz sprawić, że Twój produkt będzie bardziej widoczny. Dzięki marketingowi można dotrzeć do większej liczby osób. A dzięki promocji i prawidłowym cenom, można sprzedać więcej produktów.

Usługi

Piątą i ostatnią podstawową działalnością są usługi. Nie można po prostu sprzedawać produktu i nie robić nic, aby poprawić zadowolenie klienta. Powinna istnieć dobrze zorganizowana linia obsługi klienta dostępna przez telefon lub urządzenie cyfrowe z połączeniem internetowym. Należy również skupić się na naprawach i konserwacji sprzedawanych produktów. W tym etapie uwzględnia się również wszystkie elementy, które mają na celu zwiększenie doświadczenia klienta z produktem i firmą, takie jak zwrot pieniędzy i gwarancja.

Jakie są działania wspierające (wtórne) w łańcuchu wartości?

Porter wyszczególnia również pewne działania wspierające działania podstawowe. Zadaniem tych drugorzędnych działań jest wspieranie działań podstawowych, aby uczynić je bardziej efektywnymi. Każde z tych działań wspierających pomaga i przynosi korzyści przynajmniej jednemu z działań podstawowych w łańcuchu wartości. Nie są one w stu procentach konieczne, takie jak podstawowe działania. Jednak każda znacząca firma, która korzystnie wykorzystuje analizę łańcucha wartości, wykorzystuje również te działania wspierające.

Zamówienia

Działanie to polega na znalezieniu niezbędnych surowców, a następnie negocjowanie z dostawcami i producentami na odpowiedniej cenie. Jak wspomniano powyżej, czynność ta wpływa na logistykę przychodzącą firmy, która jest jedną z podstawowych czynności. Etap zaopatrzenia może być uważany za rozpoczęcie produkcji. Dokonywane są bowiem transakcje i nabywanie materiałów i zasobów.

Infrastruktura przedsiębiorstwa

Infrastruktura ta sama w sobie obejmuje wszystkie operacje księgowe, systemy prawne i administracyjne w firmie. Firma bez odpowiedniej infrastruktury, która skutecznie utrzymuje podstawowe zarządzanie nie może funkcjonować. Dlatego też ta drugorzędna działalność jest wymagana i powinna być stosowana wraz z wszystkimi działaniami podstawowymi.

Rozwój technologiczny

Trzecim działaniem, które należy podjąć jest rozwój technologiczny. Innowacje w technologii jest to, co rozwija firmę. Te osiągnięcia technologiczne mogą pomóc w procesie projektowania, produkcji i dostawy. Bez względu na to, czy rozwój jest w używanym sprzęcie, sprzęt lub oprogramowanie produktu, zawsze jest kluczowy. Ponadto, ulepszenia technologiczne mogą również pomóc w obniżeniu kosztów produkcji, w międzyczasie zwiększając efektywność przepływu pracy. Ta drugorzędna działalność może być wykorzystywana we wszystkich podstawowych działaniach, ale jest szczególnie krytyczna na etapie operacyjnym.

Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR)

Czwartym i ostatnim działaniem wspierającym według Portera jest zarządzanie zasobami ludzkimi (HR). Działanie to dotyczy zatrudniania, przydzielania i zarządzania wszystkimi pracownikami w firmie. Każda firma potrzebuje kreatywnych i wydajnych pracowników do projektowania, produkcji, marketingu i sprzedaży różnych produktów i usług. Zatrudnianie zdolnych, utalentowanych i pracowitych ludzi jest szczególnie ważne dla firm, które obsługują swoich klientów osobiście. Jak wyraźnie widać, ta działalność wpływa i pomaga w podstawowych działaniach w łańcuchu wartości.

Jak przeprowadzić analizę łańcucha wartości?
Wyjaśnienie krok po kroku

Zidentyfikuj działalność podstawową i wspierającą Twojej firmy

Jeśli nie określisz dokładnie każdej podstawowej i drugorzędnej działalności, jaką podejmuje Twoja firma od surowców do obsługi klienta, Twoja analiza nie będzie dokładna. Dlatego tak ważne jest, aby na tym etapie analizy łańcucha wartości być tak szczegółowym i wyczerpującym, jak to tylko możliwe.

Należy również zauważyć, że trzeba zidentyfikować działania pierwotne i wtórne. Może to być złożony proces badawczy i może być wiele danych do posortowania. Zbierz zespół, aby zarządzać tym krokiem, ponieważ jest to zbyt duży projekt, aby prowadzić go samodzielnie. A także, na temat pracy z zespołem, należy rozważyć zebranie pracowników z różnych działów.

Korzyści płynące z wykresów Gantta

Podobnie jak w przypadku każdego procesu w analizie łańcucha wartości, identyfikacja wszystkich działań również opiera się na zarządzaniu. Wykresy Gantta są doskonałym narzędziem do śledzenia przepływu pracy i rozwoju członków zespołu. Zaletą wykresu Gantta jest to, że daje on Tobie i Twojemu zespołowi wizualną ilustrację tego, jak wiele udało się osiągnąć w projekcie.

Jeśli uważasz, że wykresy Gantta są trochę trudne do stworzenia od podstaw, zawsze możesz skorzystać z szablonu Excela! Możesz pobrać program Someka's Excel Gantt Chart Maker i za pomocą jednego kliknięcia Twój wykres Gantta zostanie utworzony w ciągu kilku sekund! Automatycznie wygenerowany wykres Gantta z kolorową personalizacją jest dla Ciebie jednym z przydatnych i pomocnych narzędzi do identyfikacji działań w Twoim łańcuchu wartości.

Oceniaj każdą decyzję biznesową, zaangażowanie i transakcję

W tym kroku należy obliczyć koszt każdego z działań i etapów w łańcuchu wartości. Może to być trudne i czasochłonne, ale jest absolutnie konieczne. Jeśli chcesz rozważyć "wartość" każdego działania, jakie wykonuje Twoja firma, oznacza to, że musisz prześledzić każdą decyzję biznesową, jaką podejmuje Twoja firma. Ponieważ biznes oznacza biznes.

Możesz osiągnąć ten krok poprzez, po pierwsze, zdobycie dokumentów dotyczących każdego finansowego spotkania, w które firma weszła. Następnie, przechodząc jeden po drugim i określając koszt każdego etapu po drodze. Po tym można wyraźnie zobaczyć tych, którzy kosztują Cię znaczną ilość pieniędzy i tych, którzy generują dla Ciebie przychody.

Nie każdy etap jest tak samo ważny

Tak, to może być trudne do usłyszenia i przyjęcia do wiadomości, ale niestety jest to prawda. Nie każdy etap Twojego łańcucha wartości przyczynia się do powstania produktu końcowego w takim samym stopniu. Dlatego właśnie powinieneś rozważyć nadanie tym etapom priorytetów .

Określ, jaki jest rzeczywisty koszt tych etapów i jaki jest postrzegany koszt. Ustal i posortuj, czego możesz się pozbyć lub odpowiednio dostosować. Aby to zrobić, możesz użyć matrycy Eisenhowera do ich wyszczególnienia. Jeśli chcesz stworzyć własną matrycę Eisenhowera w programie Microsoft Excel, możesz skorzystać z szablonu matrycy Eisenhowera firmy Someka!

W ten sposób łatwo uporządkujesz swoje procesy typu "zrób, zdecyduj, deleguj i usuń". Posortuj każdy etap Twojego łańcucha wartości i działania, aby uzyskać jak najwięcej korzyści z analizy. Zadając dwa pytania: "Czy to jest ważne?" i "Czy to jest pilne?", możesz posortować etapy i działania w swoim łańcuchu wartości. A szablon Someka jest całkowicie darmowy!

Wskaż potencjalne możliwości

W ostatnim kroku analizy łańcucha wartości musisz określić możliwości, z których możesz skorzystać. Bez względu na to, czy Twoją przewagą jest koszt, czy zróżnicowanie, musisz wskazać miejsca, w których możesz uzyskać przewagę konkurencyjną.

Możesz również przeanalizować strategie biznesowe i łańcuchy wartości swoich konkurentów. Oceń, co i jak robią Twoi konkurenci i porównaj swoje strategie z ich. Używając Someka's Competitive Analysis Template do porównania, możesz łatwo dostrzec kontrast pomiędzy firmami. A dzięki kolorowemu wzornictwu i łatwym w użyciu sekcjom, łatwiej jest oddzielić strategie różnych firm, innych niż Twoja! Ponadto, jest on darmowy, pobierz go teraz i zacznij używać!

Podejście do analizy łańcucha wartości w celu uzyskania przewagi konkurencyjnej

Nawet jeśli klient decyduje, czy chce "wziąć tańszy telefon" czy "ten z inną funkcją", na początku decyzja ta należy do firmy. Firma wybiera, jaki rodzaj przewagi konkurencyjnej uzyska w stosunku do swoich konkurentów. I na każdym kroku łańcucha wartości, firma potwierdza i kontynuuje swoją decyzję.

Przewaga kosztowa

Podejście oparte na przewadze kosztowej polega na obniżaniu kosztów i maksymalizacji zysku. Celem tego podejścia jest odebranie biznesu konkurentom, ale w międzyczasie utrzymanie średnich cen w branży.

Podejście to koncentruje się również na zwiększeniu udziału w rynku. Odbywa się to poprzez obniżenie cen produktów, aby rzucić wyzwanie konkurentom, a jednocześnie osiągnąć zysk. Jednak osiągnięcie konkurencyjnej przewagi kosztowej wiąże się również z potrzebami. Firma musi mieć nowoczesne wyposażenie technologiczne i nieustanny rozwój, aby obniżyć koszty. Bez początkowych inwestycji nie da się tego osiągnąć.

Firmy patrzą na średnie ceny rynkowe i ceny konkurentów. Dostosowują swój produkt (jego koszt i cenę) tak, aby uzyskać przewagę nad nimi. Przykładami firm, które stosują podejście przewagi kosztowej mogą być Walmart, McDonald's i Ford.

W strategii przewagi kosztowej można rozważyć przyjęcie "Kaizen". Jest to japońska filozofia, która jest związana z ciągłym rozwojem i ciągłym doskonaleniem. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w innym wpisie na blogu poświęconym metodologii Kaizen.

Przewaga wynikająca z różnicowania

Jeśli stworzysz produkt i wprowadzisz go na rynek w inny sposób niż konkurencja, możesz się wśród nich wyróżnić. Uczynienie produktu lub usługi bardziej intrygującym i wyjątkowym przyciągnie więcej klientów.

Twój produkt lub usługa może być zróżnicowana pod względem różnych cech. Unikalne funkcjonalności i ekscentryczne cechy Twojej firmy mogą przenieść Cię na szczyt. Musisz przeprowadzić kompleksowe badania i poznać swoją grupę docelową. Jeśli odważysz się wprowadzić innowacje i dostarczyć coś innego niż inni, lepiej dotrzymać obietnicy i dostarczyć swój bezprecedensowy produkt. Można również spróbować różnych podejść w marketingu, aby zobaczyć, co wyróżnia się i co interesuje klientów.

Przykładami firm, które stosują metodę przewagi zróżnicowania, mogą być Apple (z własnym ekosystemem), Samsung (z własnymi strategiami marketingowymi i reklamami) i Tesla (z wiodącą pozycją w sektorze samochodów elektrycznych).

Przewaga koncentracji

Istnieją firmy, które nie opierają się na kosztach lub metodach różnicowania, ale koncentrują się na rynkach niszowych.

Firmy te nie są zainteresowane szerokim i głównym nurtem produktów i strategii marketingowych. Znają swoją docelową publiczność i rynek docelowy i wyłącznie dla nich tworzą i sprzedają swoje produkty. I ogólnie rzecz biorąc, liczba klientów tych firm i sprzedaż nie zmieniają się radykalnie.

Przykładem takich firm mogą być lokalne sklepy i małe przedsiębiorstwa, które skupiają się na swoich mieszkańcach oraz firmy, które wytwarzają nieco "dziwne" i unikalne produkty i usługi dla swoich lojalnych klientów.

Kto korzysta z analizy łańcucha wartości?

Cóż... prawie każdy! Plan i etapy łańcucha wartości Portera są tak użyteczne, ponieważ są łatwe do naśladowania dla firm. Każdy krok jest skonstruowany bardzo ogólnie i właśnie dlatego ta technika analizy jest stosowana na całym świecie.

Jak można nie korzystać z tej metody na tych ciągle zmieniających się i rozwijających rynkach? Podczas gdy zarządzanie staje się trudniejsze, ponieważ świat wciąż wymyśla nowe technologie i podejścia do klientów, liczba produktów staje się coraz większa. Nowo opracowane technologie przynoszą ze sobą nowe techniki konsumenckie. A konsumenci również przynoszą nowe i świeże wymagania z każdym nowym produktem, usługą lub zakładem.

Jeśli chcesz, aby Twoja firma odniosła sukces finansowy i w zakresie zrównoważonego rozwoju, musisz skorzystać z analizy łańcucha wartości. Ponieważ obecny stan świata prawie zawsze utrzymuje konsumenta na czele. Wymagania konsumentów kształtują sposób, w jaki firmy działają i prezentują nowe produkty i usługi. Oczywiście, są jeszcze firmy, które tworzą nowe produkty bez względu na to, co mówią ich klienci (na przykład Apple).

Ale nie ujmuje to milionom aplikacji i programów, które wciąż aktualizują i dostosowują swoje funkcje. Największe firmy w świecie technologii i w innych dziedzinach bardziej niż kiedykolwiek starają się słuchać swoich klientów, ich wymagań i krytyki. Dlatego właśnie analiza łańcucha wartości jest kluczowa, aby odnieść sukces i, co być może ważniejsze, aby ten sukces utrzymać .

Przykłady analizy łańcucha wartości według branż

Analiza łańcucha wartości w handlu detalicznym

Łańcuch wartości sklepu detalicznego zaczyna się od jego dostawców. Weźmy na przykład sklep odzieżowy, który posiada wiele sklepów na terenie całego kraju. Sklep detaliczny negocjuje ze sprzedawcami i dostawcami ubrań w celu ustalenia jak najlepszych i opłacalnych ofert.

Następnym krokiem jest dostawa produktów (ubrań) do sklepów w całym kraju. Jeśli firma jest ogromnym konglomeratem podobnym do Walmartu, może najpierw dostarczyć towary do swoich centrów dystrybucyjnych. W tych centrach dystrybucji produkty są sprawdzane pod względem jakości, sortowane, a następnie pakowane do ciężarówek w celu dostarczenia ich do sklepów.

W sklepach, produkty są przekazywane pracownikom w celu umieszczenia ich na odpowiednich półkach lub wyświetlaczach. Jednym z działań wspierających jest tutaj zarządzanie zasobami ludzkimi. Zatrudnieni pracownicy powinni być wydajni w swojej pracy i produktywni, aby nie opóźniać żadnego z tych etapów. I tak właśnie funkcjonuje łańcuch wartości w sklepie detalicznym.

Analiza farmaceutycznego łańcucha wartości

Pierwsza podstawowa czynność logistyki przychodzącej dla firmy farmaceutycznej rozpoczyna się od odkrycia leku lub znalezienia nowej formacji leku. Ten etap obejmuje również pozyskiwanie składników i materiałów do produkcji danego leku.

Następnie następuje etap operacyjny. Wiele firm farmaceutycznych produkuje duże ilości każdego leku. Dlatego też w fazie operacyjnej produkowana jest partia tego samego leku. Po procesach testowania i kontroli, następuje magazynowanie i zamawianie.

Większość firm farmaceutycznych dostarcza leki poprzez zamówienia przedstawicieli. Dostarczanie i zarządzanie tymi zamówieniami można zaliczyć do logistyki wychodzącej w łańcuchu wartości. Wszystkie niezbędne dokumenty dotyczące dat ważności i informacje o lekach są również wysyłane do aptek i szpitali.

Działalność usługowa ma miejsce po sprzedaży leków klientom. Zwroty leków są dokładnie odnotowywane i badane. Przemysł farmaceutyczny dba o zdrowie swoich klientów, dlatego każda reklamacja jest brana pod uwagę. Po złożeniu reklamacji może nastąpić wycofanie leku. W ten sposób firmy farmaceutyczne w skrócie planują i realizują swój łańcuch wartości.

Analiza łańcucha wartości największych firm

Podstawowe działania Apple

Logistyka przychodząca

Surowce do produkcji różnych urządzeń Apple są pozyskiwane z zasobów w Stanach Zjednoczonych, Chinach, różnych krajach Azji i Europy. Apple wykorzystuje swoją ogromną siłę przetargową, ponieważ jest wiodącą firmą technologiczną na świecie.

Operacje

Rzeczywiste procesy produkcyjne odbywają się w Chinach, ponieważ zatrudnienie i działalność tam jest znacznie tańsza. To właśnie dzięki temu Apple osiąga tak duże zyski. Na przykład, koszt produkcji iPhone 11 Pro Max jest 490,50 dolarów w sumie. Cena za produkt to 1099 dolarów. Mimo, że nie każdy dolar, który zarabia Apple idzie na jego zyski, to jednak jest to jeden z czynników, aby być największą firmą technologiczną.

Logistyka zewnętrzna

Następnie Apple wysyła gotowe produkty do swoich magazynów na całym świecie. Produkty te są następnie dostarczane do Apple Stores zlokalizowanych w miejscach i centrach handlowych o największej liczbie odwiedzających.

Ze względu na fakt, że duży procent sprzedaży Apple pochodzi z witryny internetowej, Apple przechowuje pewną liczbę swoich produktów w magazynie znajdującym się w Kalifornii. Stamtąd produkty są wysyłane do klientów za pomocą firm kurierskich UPS, FedEx lub Amazon.

Marketing i sprzedaż

Oprócz sklepów detalicznych i internetowych Apple dostarcza swoje produkty (zwłaszcza iPhone'y) także do sieci komórkowych innych firm. W ten sposób firma zwiększa swoje kanały sprzedaży i może osiągać większe zyski.

Od strony marketingowej, Apple (prawie co roku) organizuje imprezę, aby zaprezentować światu swoje nowe urządzenia, produkty i usługi. Współpracuje także z filmowcami i fotografami, aby zaprezentować aparaty iPhone'ów. Filmy reklamowe również zbierają miliony wyświetleń. Wydarzenie Apple staje się "tematem", o którym mówi się w danym tygodniu.

Serwis

Apple ma niesamowitą obsługę klienta. W okresie "przed zakupem" "geniusz" w Apple Store pomaga Ci wybrać urządzenie odpowiednie do Twoich potrzeb. Następnie, zakup jest dokonywany przez tego pracownika w ciągu kilku minut.

Obsługa klienta po zakupie urządzenia Apple jest również wyjątkowa. Możesz otrzymać telefon w dniu i o godzinie, którą sam ustalisz. Możesz porozmawiać z pracownikami Apple, którzy są przeszkoleni, uprzejmi i potrafią podnieść poziom Twoich doświadczeń.

Działania wspierające Apple

Infrastruktura

Apple ma jeden z największych i najbardziej profesjonalnych zespołów pracowników na całym świecie. Od inżynierów oprogramowania po menedżerów biznesowych - zawsze starają się działać w najbardziej funkcjonalny i profesjonalny sposób.

Zaopatrzenie

Surowce do produkcji urządzeń Apple są zbierane na całym świecie. Pozwala to na obniżenie kosztów i współpracę z różnymi dostawcami.

Rozwój technologiczny

Mówienie o rozwoju technologicznym Apple jest chyba trochę nieistotne. Apple zawsze rzucało wyzwania i rozwijało obecny stan technologii. Wciąż dostarcza najnowsze i najlepsze funkcje na swoich urządzeniach. Aparaty iPhone'a zawsze patrzą na najnowocześniejszy design i najnowszą technologię, którą można włączyć do smartfona.

Oprogramowanie, którego używają na swoich urządzeniach i system operacyjny iOS, który jest wbudowany w ich iPhone'y, są stale aktualizowane w celu naprawy błędów i wprowadzania nowych funkcji dla użytkowników.

Zarządzanie zasobami ludzkimi

Obserwując ich wydarzenia, można zauważyć, jakich ludzi zatrudniają do pełnienia funkcji administracyjnych i kierowniczych w firmie. Tim Cook, CEO firmy, jest jednym z najbardziej utytułowanych ludzi na świecie, jak również jednym z wiodących pionierów w branży technologicznej.

Podstawowa działalność Amazon

Logistyka przychodząca

Ten etap obejmuje dostawców kontaktujących się z firmą Amazon i dostarczających im produkty, które chcą sprzedać. Poza tym, że Amazon jest sklepem detalicznym, który sprzedaje produkty innych firm, produkuje również własną linię produktów.

Otrzymuje produkty od dostawców, przeprowadza na nich kontrolę jakości, a następnie przenosi je do swoich fabryk i magazynów w celu przeprowadzenia operacji.

Operacje

Wszystkie opakowania produktów są wykonywane tutaj i w ich ogromnych magazynach zlokalizowanych w całych Stanach Zjednoczonych. Urządzenia technologiczne i cyfrowe, takie jak Amazon Kindle i Amazon Fire są również tworzone od podstaw.

Również rozwój oprogramowania na wszystkich tych urządzeniach i obsługa ich strony internetowej są również wykonywane w tym kroku.

Logistyka wychodząca

Bez względu na to, gdzie w Stanach Zjednoczonych (i większości krajów na świecie) znajduje się produkt, który chcesz i w którym magazynie, jest on dostarczany bardzo szybko. Zarządzanie tymi dostawami oraz same dostawy są realizowane na tym etapie.

Marketing i sprzedaż

Amazon starannie decyduje o cenach swoich produktów i usług. Większość usług, które świadczą są bezpłatne lub po niskich cenach ze względu na fakt, że już zarabiają od osób trzecich sprzedających na ich stronie internetowej.

Amazon Prime subskrypcji metoda jest niesamowita funkcja dla swoich klientów, a także, genialne narzędzie marketingowe. Płacisz pewną miesięczną opłatę i bez względu na to, co kupujesz z witryny, jest dostarczany do Ciebie następnego dnia.

Serwis

Gwarancja na produkty jest zawsze szczegółowo opisana w opisach lub na samych produktach. Obsługa klienta jest dostępna przez telefon lub online poprzez czat na żywo z rzeczywistym pracownikiem.

Działania wspierające Amazon

Infrastruktura

Bez sprawnego działania i zarządzania tysiącami ludzi, utrzymanie jakości i spójności usług Amazon byłoby niemożliwe. Planowanie i stosowanie strategii biznesowych i praktycznych utrzymuje "cykl biznesowy Amazon" przy życiu.

Zamówienia

Amazon posiada niewiarygodną ilość pionowo zintegrowanych dostawców. Oznacza to, że Amazon jest w większości właścicielem dostawców swoich surowców i zasobów. Jest to droższa metoda integracji, ale ma też swoje zalety. Pozwala firmie mieć większą kontrolę nad procesami produkcji i wytwarzania oraz poprawić szybkość i wydajność. Kupowanie dostawców może być kosztowne w krótkim okresie, ale w długim okresie jest opłacalne.

Rozwój technologiczny

Amazon ma produkt lub usługę dosłownie dla wszystkiego.

I nawet jeśli myślisz, że nie używasz żadnego z produktów i usług Amazon, Amazon Web Services kontroluje 40% pamięci masowych w chmurze i stron internetowych w sumie. Oznacza to, że 40% Internetu znajduje się w usługach internetowych Amazon. Tak więc używasz jednego z produktów Amazon, czy wiesz o tym, czy nie.

Zalety i wady analizy łańcucha wartości

Zalety:

  • Pomaga firmie wykryć problemy organizacyjne, menedżerskie i strategiczne.
  • Pozwala firmom uzyskać przewagę konkurencyjną.
  • Bez względu na to, w jakiej branży działa firma, strategia zawsze działa.
  • Ramy mogą i będą działać niezależnie od wielkości firmy.
  • Wspiera firmę w usprawnieniu planowania, badań i rozwoju.
  • Pomiędzy działami, platformami i zespołami, tworzy ostateczne połączenie.
  • Mierzy metryki działalności firmy.
  • Ustanowił standaryzację procesów w różnych działach firmy.

Wady:

  • Oddzielenie działań podstawowych i wspierających nie może być wyraźnie widoczne w prawdziwym życiu.
  • Operacje biznesowe mogą być złożone, a ujęcie ich w "jasno wycięte" zasady i etapy może być szkodliwe dla tych procesów.
  • Okres kompleksowych badań i analiz może być czasochłonny.
  • Właściwa analiza wymaga wielu informacji z różnych źródeł, od różnych osób i organizacji.
  • Zespół członków i pracowników, którzy przeprowadzają analizę łańcucha wartości może być niedostatecznie wykwalifikowany do tej pracy.

Someka Excel Szablony dla analizy łańcucha wartości

Oprócz szablonu analizy konkurencyjnej, można również wykorzystać szablon analizy PESTLE firmy Someka. Szablon ten koncentruje się na tworzeniu ram biznesowych, które rozpoznają i analizują prawie każdy czynnik, który może mieć wpływ.

Polityczne, ekonomiczne, społeczne, technologiczne, prawne i środowiskowe czynniki, które można umieścić w zapewnia przegląd z różnych aspektów zarządzania przedsiębiorstwem. Ten darmowy szablon pomaga również w podejmowaniu decyzji poprzez ocenę każdej widocznej cechy, która może mieć wpływ.

Czynniki polityczne mogą obejmować każdą decyzję i ustawodawstwo, które pochodzi od rządu.

Czynniki ekonomiczne składają się z kursów wymiany walut, wzrostu gospodarczego kraju, wymagań klientów i trendów konsumenckich.

Czynniki społeczne mogą obejmować procentowy udział różnych poziomów wykształcenia, wiek, płeć i styl życia.

Czynniki technologiczne zawierają efekty rozwoju technologicznego, ulepszeń lub wręcz przeciwnie, ich braku.

Czynniki prawne mogą czasami pokrywać się z czynnikami w sekcji politycznej. Obejmują one prawa i różne zakazy dotyczące różnych kwestii.

Czynniki środowiskowe obejmują stan pogody i klimatu, wpływ zmian klimatycznych i klęsk żywiołowych.

Wszystkie te czynniki razem wzięte mogą pomóc w ustaleniu strategii biznesowych i analizie łańcucha wartości firmy.

SŁOWA KOŃCOWE

Analiza łańcucha wartości nie tylko optymalizuje efektywność i wpływ każdego etapu każdego produktu, ale również pomaga zmniejszyć i dostosować koszty każdej z czynności. Teraz masz już ogólne pojęcie o tych koncepcjach, więc zacznijmy usprawniać przepływ pracy każdej czynności w łańcuchu wartości!