Niedziela, 17 października 2021

Chcesz dowiedzieć się więcej o tabelach przestawnych w Excelu? Zacznij tutaj.

12 października 2021

Tabele przestawne są bezpłatnym dodatkiem do programu Microsoft Excel i są niezbędne dla każdego, kto chce analizować swoje dane. W 1999 roku opublikowaliśmy pierwszy samouczek na temat tabel przestawnych. Obecnie istnieje cały zestaw takich poradników, które zostały obejrzane ponad 100 000 razy.

Dlaczego samouczki?
Istnieją dziesiątki książek, które wyjaśnią Ci jak stworzyć tabelę przestawną. Jednak z mojego doświadczenia wynika, że bez względu na to, ile razy ktoś nam coś wyjaśni, nigdy nie zrozumiemy oprogramowania, dopóki nie usiądziemy przy klawiaturze i nie przejdziemy przez konkretny przykład samodzielnie.

Do tego właśnie służą tutoriale. Każdy z nich zawiera przykładowe dane i instrukcje krok po kroku, które mówią, jakie przyciski należy nacisnąć. I każdy - czy to budżetowanie, analiza sprzedaży, kalkulacja kosztów, czy cokolwiek innego - jest prawdziwą aplikacją stworzoną przez użytkownika i mnie, kiedy instalowaliśmy pakiet księgowy/ERP.

Praca nad rzeczywistym przypadkiem, takim jak samouczek analizy sprzedaży, pomoże Ci zwizualizować, w jaki sposób możesz analizować sprzedaż w swojej własnej firmie i jak obliczyć kluczowe liczby, takie jak marża i procent marży.

Od czego zacząć?
Ile masz czasu? Każdy tutorial ilustruje kilkanaście lub więcej funkcji tabeli przestawnej w jednej ciągłej sesji. Realistycznie rzecz biorąc, zajmie Ci to godzinę lub 90 minut. Będziesz musiał się skoncentrować, więc zasuń zasłony i odłóż telefon na widełki.

Jeśli jest to zbyt wiele do przyswojenia za jednym zamachem, lub po prostu nie masz czasu do stracenia, mamy również serię Pięciominutowe wskazówki. Używamy w niej sprawdzonych przykładów, ale tylko dla jednej funkcji na raz.

Kliknij poniżej, aby wybrać harmonogram nauki, który chcesz:

1. Rozpoczęcie pracy - Jeśli nie jesteś księgowym 2. Rozpoczęcie pracy - Jeśli jesteś księgowym

1. ROZPOCZĘCIE PRACY - JEŚLI NIE JESTEŚ KSIĘGOWYM

1. Jeśli chcesz tylko zorientować się, o co chodzi w tabelach przestawnych, zacznij od Pięciominutowych wskazówek dotyczących tabel przestawnych i wypróbuj pierwszą wskazówkę.

2. Jeśli poważnie chcesz się nauczyć, ale nie masz godziny lub więcej do dyspozycji, przejdź przez całą serię Pięciominutowych wskazówek dotyczących tabel przestawnych, kiedy tylko masz chwilę czasu. Obejmują one większość obszarów samouczka Analiza sprzedaży, a także kilka innych, takich jak tworzenie wykresów i najważniejszą funkcję vlookup.

Seria pięciominutowych wskazówek opiera się na bardzo prostej bazie danych zawierającej tylko 27 rekordów faktur sprzedaży i pokazuje, jak je analizować, aby pokazać sprzedaż według produktów i klientów, marże, procent marży itp. Można je przerabiać w dowolnej kolejności, ale na początek należy zapoznać się z poradami od 1 do 3.

3. Jeśli masz godzinę lub 90 minut do dyspozycji, poświęć ją na przejście przez samouczek Analiza sprzedaży z tabelami przestawnymi. Jest on podobny do wskazówek 5-minutowych, ale wykorzystuje znacznie większy (a więc bardziej realistyczny) zestaw danych, składający się z 4200 rekordów.

W tym ćwiczeniu zaimportujesz do Excela kilka tysięcy rekordów pozycji faktur sprzedaży pobranych z pakietu księgowego/ERP. Następnie użyj tabel przestawnych, aby przeanalizować sprzedaż i zysk brutto w dowolny sposób - sprzedaż według klientów w danym miesiącu, sprzedaż według produktów, sprzedaż według kierowników sprzedaży, zysk brutto według kierowników sprzedaży, uszereguj najlepiej sprzedające się produkty według wartości itd. itp.

2. ROZPOCZĘCIE PRACY - JEŚLI JESTEŚ KSIĘGOWYM

1. Jeśli chcesz tylko poczuć smak tego, czym są tabele przestawne, zacznij od Pięciominutowych wskazówek dotyczących tabel przestawnych i wypróbuj pierwszą wskazówkę.

2. Jeśli poważnie chcesz się nauczyć, ale nie masz godziny lub więcej do dyspozycji, przejdź przez całą serię Pięciominutowych wskazówek dotyczących tabel przestawnych, kiedy tylko masz chwilę czasu. Obejmują one większość obszarów samouczka Analiza sprzedaży, a także kilka innych, takich jak tworzenie wykresów i najważniejszą funkcję vlookup.

Seria pięciominutowych wskazówek opiera się na bardzo prostej bazie danych zawierającej tylko 27 rekordów faktur sprzedaży i pokazuje, jak je analizować, aby pokazać sprzedaż według produktów i klientów, marże, procent marży itp. Można je przerabiać w dowolnej kolejności, ale na początek należy zapoznać się z poradami od 1 do 3.

3. Jeśli masz godzinę do dyspozycji, aby przejść przez kompletny samouczek, najprostszym z nich jest Budżetowanie z tabelami przestawnymi

Skonfiguruj miesięczne budżety dla kilku działów w firmie, a następnie użyj tabeli przestawnej do obliczenia całkowitego budżetu firmy. "Drill down" na miesięcznych danych, aby sprawdzić wątpliwe salda. Dowiedz się, jak korygować budżety poszczególnych działów, a następnie użyj polecenia Odśwież dane, aby ponownie obliczyć całkowity budżet firmy.

4.(a) Po wykonaniu tych czynności możesz wybrać. Możesz dokończyć ćwiczenie budżetowania, przechodząc do rozdziału Budżetowanie z tabelami przestawnymi, część 2.

Jest to kontynuacja pierwszego samouczka budżetowania. Dodaj dane rzeczywiste do budżetów każdego miesiąca w miarę ich pojawiania się, a następnie użyj tabel przestawnych, aby stworzyć miesięczne raporty rentowności porównujące stan rzeczywisty z budżetem oraz wariancję.

4.(b) Jeśli chcesz wyeksportować salda z pakietu kont i utworzyć raporty finansowe, możesz pominąć część 2 dotyczącą budżetowania i przejść do przekształcenia bilansu próbnego w rachunek zysków i strat za pomocą tabeli przestawnej.

Wyeksportowałeś raport Bilansu Próbnego z pakietu kont do Excela. W tym poradniku zastosujesz tabele przestawne i funkcję Vlookup programu Excel do danych bilansu próbnego w celu utworzenia rachunku zysków i strat dla każdego działu Twojej firmy.

5. W następnym rozdziale wyeksportujesz transakcje

z pakietu księgowego i utworzysz raporty finansowe. Użyj tego w przypadku, gdy pakiety kont nie przechowują sald. Na przykład, każdy pakiet będzie posiadał nominalne salda kont dla firmy jako całości, ale bardzo niewiele będzie posiadało je dla każdego działu. W tym przypadku będziesz musiał wyeksportować surowe transakcje i obliczyć salda poszczególnych działów samodzielnie. Tworzenie raportów finansowych z wyeksportowanych transakcji

Wyeksportuj 2000 transakcji z pakietu księgowego i użyj tabel przestawnych, aby sprawdzić, czy nie ma w nich błędów - np. czy transakcje analizowane są na niewłaściwym koncie nominalnym, dlaczego kontrola dłużników nie zgadza się z sumą sald klientów itp. Po udowodnieniu, że dane zostały poprawnie przeanalizowane, użyj tabeli przestawnej do wygenerowania bilansu próbnego, raportu zysków i strat oraz bilansu.