Czwartek, 7 grudnia 2023

Badanie: Konsumenci niechętnie przyjęliby krajowy podatek od sprzedaży

15 stycznia 2023

Wśród toczącej się debaty na temat korzyści płynących z ewentualnego wprowadzenia krajowego podatku od sprzedaży, co 208 mieszkańców Nowej Anglii biorących udział w próbnym zakupie lodówki może wnieść do dyskusji?

Jak się okazuje, wiele. Eksperyment dostarczył dowodów na to, że konsumenci mogą nie uważać tak zwanego "podatku konsumpcyjnego" za tak uciążliwy, jak niektórzy sądzą. W rzeczywistości, mogą nawet nie zwracać na niego uwagi, zgodnie z nowym badaniem "Cognitive Responses to Partitioned Pricing of Consumption Taxes: Consequences for State and Local Tax Revenues", opublikowanego w wiosennym wydaniu Journal of the American Taxation Association, publikacji American Accounting Association.

Kwestia krajowego podatku od sprzedaży obraca się wokół zmiany podatku dochodowego, a może nawet jego całkowitego uchylenia. Zamiast podatku od dochodów, system konsumpcyjny opodatkowałby zakupy. Uważa się, że taka taktyka pobudza wzrost gospodarczy i jest powszechnie stosowana w innych krajach.

Badanie, którego autorami są Cynthia Blanthorne z Uniwersytetu Rhode Island i Michael L. Roberts z Uniwersytetu Colorado w Denver, zauważa, że taki podatek mógłby zmniejszyć zadłużenie konsumentów oraz zwiększyć oszczędności i inwestycje. Ale podniesienie podatków konsumpcyjnych może zmniejszyć wydatki, co zahamowałoby wzrost gospodarczy i zwiększyło bezrobocie.

Według artykułu w Wall Street Journal z końca marca, kilku ustawodawców rozważa sposoby przebudowy amerykańskiego systemu podatkowego, a wprowadzenie podatku konsumpcyjnego jest jedną z propozycji.

Wracając więc do badania lodówki.

Ideą eksperymentu było sprawdzenie, jak ci "kupujący" zareagowaliby na podatek dodany do ich ceny zakupu lodówki o wartości 740 dolarów, w postaci dolara lub procentu, w porównaniu z ceną all-inclusive.

Naukowcy stwierdzili, że respondenci zapamiętują niższą cenę zakupu, gdy na opakowaniu widnieje cena podstawowa i procentowy podatek od sprzedaży. Prawdopodobnie też całkowicie zignorowali podatek, gdy był on podany w procentach.

Wniosek? Naukowcy odkryli, że popyt wśród konsumentów wzrasta, gdy podatki konsumpcyjne są przedstawiane jako dodatkowe podatki od sprzedaży, a nie jako podatek akcyzowy. Zwiększony był również popyt, gdy podatki były podawane jako procent, a nie kwota w dolarach.

"Wyniki te powinny zachęcić decydentów do ponownego rozważenia oporu, jaki na gospodarkę wywiera nałożenie federalnych podatków akcyzowych" - napisali badacze. "Na poziomie stanowym i lokalnym nasze ustalenia sugerują sposoby zmiany 'asortymentu' podatków od sprzedaży w stosunku do akcyzy, aby zmaksymalizować przychody z podatku konsumpcyjnego".

W miarę rozwoju rozważań legislacyjnych, naukowcy uważają, że ich ustalenia "są istotne dla dyskusji o dodaniu krajowego podatku konsumpcyjnego, takiego jak podatek od sprzedaży lub podatek od wartości dodanej, w celu zmniejszenia federalnego deficytu budżetowego."