Środa, 29 listopada 2023
W miarę jak kolejne stany rozszerzają lub precyzują swoje prawa dotyczące ułatwień na rynku, może stać się to większym wyzwaniem dla pośredników i sprzedawców na rynku, aby śledzić, za które podatki są odpowiedzialni.
Na przykład, mimo że Kansas wymaga od pośredników w sprzedaży miejsc noclegowych od osób trzecich, to nie są oni odpowiedzialni za podatek należny od sprzedaży miejsc noclegowych. Wydaje się, że to dziwne miejsce, aby narysować linię w piasku, ale Kansas nie jest sam.
Kansas, dla jednego, odróżnia pokoje hotelowe od innych rodzajów pokoi. Kansas Senate Bill 50 (2021) ustanowił próg ekonomicznego nexusu dla sprzedawców zdalnych i obowiązek pobierania podatku przez marketplace facilitator, ze skutkiem od 1 lipca 2021 r.
Sekcja 1 ustawy określa, że "moderator rynku" obejmuje "osobę, która zapewnia platformę, za pośrednictwem której niepowiązane strony trzecie oferują wynajem i pobierają wynagrodzenie od lokatorów za wynajem, na okres krótszy niż 29 kolejnych dni, pokoi, kwater, kwater, domów, mieszkań, kabin lub mieszkalnych jednostek mieszkalnych, które są przeznaczone do użytku jako pokój, kwatera lub miejsce do spania przez jedną osobę lub dwie lub więcej osób utrzymujących wspólne gospodarstwo domowe, z wyłączeniem wszystkich innych osób."
Można by pomyśleć, że "pokoje, kwatery, noclegi" obejmowałyby hotele i motele - ale nie. Sekcja 1 kontynuuje: "Osoba nie jest organizatorem rynku w odniesieniu do sprzedaży lub opłat za pokoje, kwatery lub miejsca noclegowe, jeśli takie pokoje, kwatery lub miejsca noclegowe są zapewniane przez hotel." (Podkreślenie dodane.)
Obwieszczenie Departamentu Przychodów Kansas nr 21-24 (z 7 stycznia 2022 r.) potwierdza ten punkt. Osoba lub podmiot, który ułatwia sprzedaż, wynajem lub opłaty za pokoje hotelowe "nie jest podmiotem ułatwiającym rynek" (podkreślenie ich) i dlatego "nie będzie pobierać, zgłaszać i przekazywać podatku od sprzedaży lub podatku od gości tranzytowych w imieniu hotelu (sprzedawcy)." Hotel (sprzedawca) musi sam pobierać, zgłaszać i umarzać wszystkie obowiązujące podatki.
W przeciwieństwie do tego, "osoba lub podmiot, który ułatwia sprzedaż, wynajem lub opłaty za pokoje, które nie są pokojami hotelowymi, jest podmiotem ułatwiającym prowadzenie rynku" (podkreślenie własne) i dlatego jest odpowiedzialny za pobieranie, zgłaszanie i raportowanie podatku należnego od sprzedaży, wynajmu lub opłat za "pokoje, które nie są pokojami hotelowymi". Takie rynki są również odpowiedzialne za pobieranie i odprowadzanie wszelkich podatków należnych od dodatkowych opłat, takich jak opłaty za zwierzęta domowe lub opłaty za niestawienie się w hotelu.
Tak więc, usługi takie jak Airbnb, Vrbo i podobne firmy są moderatorami rynku odpowiedzialnymi za podatek w Kansas, ale Expedia, Hotels.com i podobne firmy nie są.
Uwaga: Jeśli nie są fizycznie obecni w stanie, pośrednicy na rynku są odpowiedzialni za odpowiednie podatki w Kansas tylko wtedy, gdy ich sprzedaż do Kansas spełnia lub przekracza próg 100,000 $ ekonomicznego powiązania w Sunflower State. Animatorzy rynku muszą uwzględnić zarówno sprzedaż bezpośrednią, jak i sprzedaż przez osoby trzecie przy obliczaniu progu i rozpocząć pobieranie i odprowadzanie podatku "zaraz po przekroczeniu progu" (chociaż mają do 30 dni od przekroczenia progu na rejestrację).
Chociaż zdalne rynki sprzedające poniżej progu 100 000$ nie są zobowiązane do pobierania i odprowadzania odpowiednich podatków w Kansas, Departament Skarbu zachęca je do tego. Dodatkowe informacje można znaleźć w obwieszczeniu 21-24 i obwieszczeniu 21-14.
Ustawa o ułatwieniu dostępu do rynku w Wirginii Zachodniej ma zastosowanie do podatku od zajmowania miejsc hotelowych od stycznia 2022 roku. Wymóg dotyczący rynku w Wirginii Zachodniej może być nieco szerszy niż w Kansas ze względu na uchwalenie Senate Bill 270 (2021) - ale tylko nieco.
Począwszy od 1 stycznia 2022 r., moderatorzy rynku spełniający próg ekonomicznego powiązania w Wirginii Zachodniej muszą pobierać i umarzać podatek od zajmowania miejsc hotelowych w imieniu hoteli lub operatorów hotelowych. Termin "hotel" obejmuje, ale nie jest ograniczony do "pensjonatów, hoteli, moteli, zajazdów, dworów, kondominiów, domków letniskowych, domków dla turystów", a także "parków stanowych, powiatowych i miejskich oferujących zakwaterowanie".
Włączenie "domów turystycznych" sugeruje, że wymóg zbierania rozciąga się na zakwaterowanie, takie jak te ułatwione przez Airbnb i Vrbo. Jednak "hotel" nie obejmuje "żadnego obiektu zapewniającego mniej niż trzy pokoje w domach prywatnych, nieprzekraczające łącznie 10 dni w roku kalendarzowym, a nie żadnych namiotów, przyczep lub kempingów." Ponadto, "pokój hotelowy" nie obejmuje miejsc do spania wynajmowanych na 30 dni lub dłużej lub na zasadzie miesiąc do miesiąca, ani też termin ten nie obejmuje opłat za hotelowe sale bankietowe lub konferencyjne.
Wymóg ten komplikuje przestrzeganie przepisów przez pośredników, ponieważ po pobraniu, podatek od użytkowania hotelu musi być przekazany do hrabstw i gmin, a nie do stanowego urzędu podatkowego. Departament Podatkowy Stanu Wirginia Zachodnia nie zarządza podatkiem od zajmowania miejsc hotelowych.
Jak wygląda przyszłość rynków noclegowych i poboru podatku? Według Olivera Hoare, dyrektora generalnego ds. zakwaterowania w Avalara, stosowanie wymagań dotyczących zbierania opłat przez marketplace facilitator do zakwaterowania jest zaskakująco powszechne w niektórych stanach. "Kiedy jurysdykcja obejmuje ustawę o rynku, regularnie istnieje równoległa ustawa, która jest specyficzna dla zakwaterowania".
Na przykład:
Ustawa o ułatwieniu rynku w Georgii wymagała, aby marketplace'y pobierały obowiązujący stanowy podatek od sprzedaży i użytkowania w imieniu hoteli i gospodarzy wynajmu krótkoterminowego od 1 kwietnia 2020 r., I obowiązujące stanowe opłaty hotelowo-motelowe od 1 lipca 2021 r.
Ustawa House Bill 317 (obowiązująca od 1 lipca 2021 r.) zmieniła definicję "właściciela hotelu", aby włączyć do niej moderatorów rynku, a także rozszerzyła opłatę hotelowo-motelową na wynajem krótkoterminowy. Przed 1 lipca 2021 r. stanowa opłata hotelowo-motylowa dotyczyła jedynie budynku z pięcioma lub więcej pokojami hotelowymi będącego wspólną własnością.
Obowiązujące lokalne podatki akcyzowe od zakwaterowania generalnie pozostają w gestii właścicieli wynajmu gościnnego, a nie rynku. Dodatkowe szczegóły można znaleźć w Department of Revenue FET-2021-01 i SUT-2018-02.
Indiana wymaga, aby pośrednicy rynku pobierali i przekazywali obowiązujące podatki od krótkoterminowych wynajmów i innych zakwaterowań od 1 lipca 2019 r. Marketplace'y są odpowiedzialne za obowiązujące podatki od karczmarzy hrabstw oraz podatki od żywności i napojów oprócz obowiązujących podatków od sprzedaży i użytkowania. Dodatkowe informacje są dostępne w Departamencie Skarbowym Indiany.
Zgodnie z prawem Virginia's marketplace facilitator, "sprzedaż w detalu" w szczególności obejmuje "sprzedaż lub opłaty za jakikolwiek pokój lub pokoje, zakwaterowanie lub kwatery dostarczone dla osób przejezdnych na mniej niż 90 ciągłych dni przez jakikolwiek hotel, motel, zajazd, obóz turystyczny, domek turystyczny, pole namiotowe, klub lub jakiekolwiek inne miejsce, w którym pokoje, zakwaterowanie, przestrzeń lub zakwaterowanie są regularnie dostarczane do osób przejezdnych za opłatą."
Virginia Department of Taxation przypomina, że "accommodations provider" obejmuje każdą osobę lub firmę "zapewniającą podobne krótkoterminowe zakwaterowanie" jak hotele, motele, zajazdy itp. pośrednicy zakwaterowania (tj. firmy, które obsługują rezerwacje dla dostawcy zakwaterowania) są odpowiedzialni za zbieranie i odprowadzanie stosownych podatków.
Stany, w których prawo dotyczące ułatwień rynkowych nie obejmuje zakwaterowania, prawdopodobnie wprowadzą przepisy w ciągu najbliższego roku lub dwóch. New Jersey Senate Bill 505 stara się rozszerzyć wymóg zbierania opłat przez pośrednika rynku w Garden State na zakwaterowanie "przyjęte za pośrednictwem środków dostarczonych przez rynek lub biuro podróży, niezależnie od tego, czy płatność za zakwaterowanie jest dokonywana za pośrednictwem środków dostarczonych przez rynek lub biuro podróży". Obecne prawo utrzymuje, że płatność musi być dokonana za pośrednictwem rynku lub biura podróży, aby przepis dotyczący ułatwień rynkowych miał zastosowanie. Jeśli gubernator Phil Murphy podpisze ustawę SB 505, wejdzie ona w życie natychmiast.
Gubernator Kathy Hochul chciałaby rozszerzyć podatek od sprzedaży na wynajem krótkoterminowy. Zgodnie z jej propozycją budżetową, każdy dostawca na rynku wynajmu wakacyjnego, który ułatwia zajmowanie miejsca na wakacjach, byłby odpowiedzialny za pobieranie i przekazywanie odpowiednich stanowych i lokalnych podatków od sprzedaży, plus opłata za jednostkę hotelową w Nowym Jorku.
Niezależnie od nowych regulacji rynku, wyjaśnia Hoare, jest to tylko połowa historii, ponieważ duże rynki w przestrzeni zakwaterowania zazwyczaj mają dobrowolne umowy o zgodności (VCA). Pam Knudsen, starszy dyrektor ds. zgodności z przepisami w Avalara, dodaje, że z istniejącymi VCA, prawa rynku prawdopodobnie nie mają wpływu na rynki zakwaterowania.
Jednak Scott Peterson, wiceprezes ds. relacji z rządem w Avalara, podejrzewa, że większość stanów będzie uważać, że zmiana ich prawa może unieważnić VCA. Innymi słowy, zmiana prawa mogłaby potencjalnie podważyć VCA określające, że sprzedawca na rynku jest odpowiedzialny za podatek.